آموزش و کنترل داخلی، کلید پیشگیری از تخلفات احتمالی است
در کارگاه آموزشی مدیران بیمارستانها، معاون دفتر مدیریت هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری وزارت بهداشت تأکید کرد که آموزش کارکنان و استفاده صحیح از ابزارهای کنترل داخلی، نقش مهمی در کاهش تخلفات مالی و اداری دارد و مدیران میتوانند با پیشگیری به ارتقای کیفیت خدمات به مردم کمک کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حاشیه دوره آموزشی «آشنایی با قوانین و فرایند رسیدگی به تخلفات اداری» ویژه مدیران و رؤسای بیمارستانها، ابوالفضل روزبه معاون دفتر هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری وزارت بهداشت، به تشریح مباحث مطرحشده در این کارگاه پرداخت.
وی ادامه داد: دورهای که به همت مدیریت منابع انسانی دانشگاه برگزار شد، با تمرکز بر قوانین، مقررات و فرایندهای رسیدگی به تخلفات اداری طراحی شده است. قانونگذار در قانون رسیدگی به تخلفات اداری، هدف غایی را سالمسازی محیط خدمت به مردم و اصلاح نظام اداری تعیین کرده است. بخش بزرگی از تحقق این هدف بر عهده مدیران دستگاههاست.
روزبه افزود: واقعیت این است که بسیاری از تخلفات قابل پیشگیری هستند و نقش مدیران در این میان بسیار تعیینکننده است. یکی از مهمترین ابزارهای پیشگیری، آموزش کارکنان و آگاهسازی آنها از وظایف قانونی است. اگر نارضایتی در ارتباط با کیفیت خدمت رسانی از جانب هریک از کارمندان برای مردم ایجاد شود، پرونده کارمند متخلف در هیئتهای رسیدگی به تخلفات قابل ارجاع خواهد بود؛ بنابراین آموزش، هم از تخلف جلوگیری میکند و هم به صورت بالقوه کیفیت خدمات را افزایش می دهد.
وی در ادامه درباره بازخوردهای دوره، به چالشهای مدیران بیمارستانها اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد فشارهای بیرونی و بعضاً برخوردهای سلیقهای که مدیران با آنها روبهرو میشوند باعث نارضایتی و کاهش عملکرد مدیریتی مطلوب آنان می شود.
معاون دفتر هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که برای پیشگیری از بروز تخلف چه اقداماتی باید صورت گیرد و چه اقداماتی لازم است، تصریح کرد: اگرچه آموزشها ضروری است اما باید اقدامات عملی و میدانی برای کاهش باید تخلفات انجام شود. طبیعتاً در شرایط فشار اقتصادی، احتمال بروز تخلف افزایش مییابد. عدم آگاهی مدیران از قوانین و مقررات دلیلی برای عدم برخورد با کجروی های اداری و شغلی نیست و پذیرش مسئولیت به معنای آگاهی از قوانین است. باید درنظر داشت قانونگذار بین قصور (تخلف غیرعمدی و ناشی از ناآگاهی) و تقصیر (تخلف عمدی) تفاوت قائل شده و این تفاوت در نوع مجازات تعیین شده در هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری اثرگذار است.
روزبه در پایان با تشکر از برگزارکنندگان دوره گفت: امیدوارم که ورودی پروندههای تخلفاتی به هیئتها هرچه بیشتر کاهش پیدا کند. ما در وزارت بهداشت چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم با سلامتی و جان مردم سروکار داریم و این موضوع به سختی کار کارمندان ما می افزاید و بدیهی است اغلب خدمت گیرندگان واحدهای بهداشتی، درمانی چارهای جز مراجعه ندارند. لازم است همه ما این مسئولیت را درک کنیم و تا حد ممکن رضایتمندی مردم از ارایه خدمات را روزبهروز افزایش دهیم.
کامنت